Saturday, December 18, 2010

aku...jurulatih???


well...

hampir 2 minggu aku tamat latihan TOT PORU...

Training Of Trainer Police Unit Reserve...

dan kulit aku pon makin cerah...

hoho...

dan minggu depan... 24,25 & 26hb aku akan jadi menggalas tanggungjawab sbg pengapit lagi...

sempat ke putih nih~~~

tapi...

yang lagi penting...

aku dah jadi jurulatih sekarang...

Pasukan Cegah Rusuhan...

bemula la azab...

siap la korang wahai anak-anak buahku...

haha....

jadi...

boleh ke aku jadi jurulatih??

cam x cayo jo....

ish3!!!

boleh ka...x boleh ka...kne boleh gak...

chaiyok3 faries!!!

Friday, December 17, 2010

^_^

nothing to say...

dah lame x update dis blog...

baru-baru ni (padahal semalam je)...

timbang berat badan...

dah 86kg~!!!

waaa!!!

tp...

xnak happy sgt....

sebab smlm pose (hari asyura)...

pastu g gym...

so x heran la kalo badan tibe-tibe jd ringan...

ngee~~

well....

keep it up faries~!!

^_^

Sunday, October 31, 2010

aku ingin BERANI macam umar~~!! (part 1)


Saidina Umar bin al-Khattab memeluk Islam pada bulan Zulhijjah tahun keenam kenabian iaitu tiga hari selepas Saidina Hamzah memeluk Islam.

Sebelum itu Rasulullah saw berdoa dengan bersabda :

Ya Allah, kukuhkanlah Islam dengan salah seorang yang paling engkau cintai iaitu Umar bin al-Khattab atau Abu jahal bin Hisyam.(al-Tirmizi dan al-Tabaraniy)

Umar yang terkenal dengan sifat tegas dan bengis keluar pada satu hari dengan membawa pedang untuk menamatkan riwayat Nabi saw. Dalam perjalanan beliau bertemu dengan Nuaim bin Abdullah iaitu lelaki dari keturunan Bani Zuhrah.

Nuaim bertanya : Engkau nak ke mana wahai Umar?

Aku hendak menghapuskan Muhammad. Jawab Umar.

Apa yang dapat menjamin keamanan dirimu dari pembalasan Bani Hasyim dan Bani Zuhrah jika engkau membunuh Muhammad.


Pada fikiranku engkau juga telah meninggalkan agama nenek moyangmu, Kata Umar.

Nuaim berkata : Bagaimana kalau aku tunjukkan sesuatu yang lebih mengejutkanmu wahai Umar.

Sesungguhnya adik perempuanmu dan iparmu sendiri telah keluar dari agama yang engkau anuti selama ini.

Mendengar kata-kata itu, Umar terus ke menuju ke rumah adik perempuannya yang ketika itu Khabbab bin al-Art sedang membaca sahifah yang mengandungi Surah Taha untuk mereka berdua. Setelah mendengar suara Umar, Khabbab meluru ke belakang sementara Fatimah menyembunyikan sahifah al-Quran.

Umar bertanya : Apa bisikan yang aku dengar dari kamu tadi?

Kami hanya berbual antara kami, Jawab keduanya.

Aku fikir kamu berdua telah keluar dari agama kita, kata Umar.

Wahai Umar, apa pendapatmu sekiranya terdapat kebenaran pada agama selain agama engkau?
Ketika itu juga umar melompat ke arah adik iparnya lalu memijaknya dengan ganas. Fatimah cuba untuk menolong suaminya. Namun Umar menolaknya sehingga terjatuh menyebabkannya muka berdarah.

Fatimah berkata : wahai Umar, jika sememangnya kebenaran itu ada dalam agama selain agamamu maka bersaksikanlah bahawa tiada ilah selain Allah dan bersaksikanlah Muhammad itu Rasul Allah.

Umar mula berputus asa. Dia melihat darah yang keluar dari wajah adiknya dan timbul belas kasihan dan kesal di atas apa yang telah dia lakukan.

Berikanlah kitab yang kamu baca tadi, kata Umar.

Adiknya menjawab: Engkau adalah kotor, al-kitab ini tidak boleh disentuh kecuali orang-orang yang suci. Bangun dan mandilah jika mahu.

Maka Umar segera mandi dan dibenarkan membaca al-kitab itu. Dia membaca isinya : Bismillahirrahmanirrahim. Kemudia dia membaca Surah Taha dari awal sehingga ayat yang bermaksud :

Sesungguhnya aku ini adalah Allah, tidak ada Tuhan (yang hak) selain Aku, Maka sembahlah aku dan dirikanlah shalat untuk mengingat aku.

Umar berkata : Alangkah indah dan mulianya kalam ini!. Tunjukkan padaku di mana Muhammad berada ketika ini.

Khabbab yang bersembunyi meluru keluar lalu berkata : terimalah khabar gembira wahai Umar kerana aku benar-benar berharap agar doa Nabi saw malam kkhamis itu terkena padamu. Rasulullah saw berada di rumah di kaki bukit Safa.

Umar mengambil pedang lalu menuju ke tempat Nabi saw. Seseorang yang mengintip dari celah pintu mendapati Umar sedang berdiri dengan menghunus pedang.

Bila dimaklumkan kepada Saidina Hamzah kedatangan Umar, Hamzah berkata : bukakan pintu. Jika kedatangannya bertujuan baik kami akan mengizinkannya. Tetapi jika dia datang dengan niat jahat maka dia akan dibunuh dengan pedangnya sendiri.

Rasulullah saw campur tangan dengan memberi isyarat agar benarkan Umar masuk. Setelah Umar berada di depan nabi saw, baginda memegang baju Umar dan berkata : tidakkah kamu mahu berhenti tindakanmu wahai Umar sehingga Allah menurunkan kehinaan dan bencana seperti yang menimpa al-Walid bin al-Mughirah?. Ya Allah, inilah Umar. Kukuhkanlah Islam dengan Umar bin al-Khattab.

Umar berkata : Aku bersaksi bahawa tiada Ilah melainkan Allah dan sesungguhnya engkau adalah Rasul Allah.

Semua hadirin yang berada di situ bergembira dan bertakbir dengan serentak sehingga takbir mereka dapat didengari oleh mereka yang berada di Masjidil Haram.

Setelah Umar memeluk Islam, dakwah dapat disebarkan secara terang-terangan. Ibn Mas’ud berkata : Hampir-hampir kami tidak dapat solat di ka’bah sehinggalah Umar memeluk Islam.

Suhaib bin Sinan berkata : Setelah Umar memeluk Islam, maka Islam menjadi kuat dan dakwah dapat dijalankan secara terang-terangan. Kami boleh duduk buat bulatan di sekitar Baitul Haram, tawaf di sekeliling Ka’bah, berani mengambil tindakan terhadap orang yang berlaku kasar kepada kami.

Friday, October 29, 2010

Qarin~

APAKAH??

Maksud 1 - rakan, taulan, kawan dan seumpamanya.

Definisi ini saya dasarkan di atas Firman Allah SWT dari Surah As-Saffat:51 bermaksud : Seorang di antaranya berkata: “Sesungguhnya aku (di dunia) dahulu, ada seorang rakan (yang cuba menyesatkan aku)”

Maksud 2 - Iblis atau syaitan atau sekutunya (Jin) yang menjalankan tugas tetap untuk setiap manusia bagi menyesatkan manusia ke jurang kebinasaan.

Definisi kedua ini saya dasarkan atas Firman Allah SWT dalam Surah Qaf Ayat 27 : “(Semasa ia dihumbankan ke dalam neraka Jahannam, ia mendakwa bahawa Syaitanlah yang menjadikan dia sesat; pada saat itu) Rakannya (Syaitan) berkata: “Wahai Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya tetapi sememangnya dia sendiri berada di dalam kesesatan yang jauh terpesong)”

Didalam hadith Rasulullah SAW juga ada menceritakan perihal qarin ini dan mensifatkannya dengan terang.

Hadis dari Abdullah bin Mas'ud - Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya :

"Tidak ada seorangpun di antara kamu semua yang tidak ditunjuk untuknya Jin pendamping (Qarin)".

Para sahabat bertanya; "Termasukkah engkau wahai Rasulullah ?,

"Ya" jawab Nabi, Hanya saja aku mendapat pertolongan Allah,sehingga Jin pendampingku memasuki Islam, dan dia tidak pernah mengajakku kecuali yang baik-baik".

Sabda Rasullullah SAW bermaksud:"Sesungguhnya syaitan itu berjalan dalam diri manusia mengikuti pejalanan darah. Oleh sebab itu,aku takut syaitan melontarkan sesuatu tuduhan atau satu kejahatan dalam hatimu"(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)(as-Syaikhan)

Pada umumnya qarin yang kafir ini kerjanya mendorong dampingannya membuat kejahatan. Dia membisikkan was-was, melalaikan solat, berat nak baca al-Quran dan sebagainya. Malah ia bekerja sekuat tenaga untuk menghalang dampingannya membuat ibadah dan kebaikan.

Untuk mengimbangi usaha qarin ini Allah utuskan malaikat. Ia akan membisikkan hal-hal kebenaran dan mengajak membuat kebaikan. Maka terpulanglah kepada setiap manusia membuat pilihan mengikut pengaruh mana yang lebih kuat. Walau bagaimanapun orang-orang Islam mampu menguasai dan menjadikan pengaruh qarinnya lemah tidak berdaya. Caranya dengan membaca "Bismillah" sebelum melakukan sebarang pekerjaan, banyak berzikir, membaca al-Quran dan taat melaksanakan perintah Allah.

Sabda Rasulullah s.a.w. daripada Abdullah Mas'ud r.a. maksudnya: "Setiap kamu ada Qarin daripada bangsa jin, dan juga Qarin daripada bangsa malaikat. Mereka bertanya: "Engkau juga ya Rasulullah." Sabdanya: "Ya aku juga ada, tetapi Allah telah membantu aku sehingga Qarin itu dapat kuislamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan sahaja." (Riwayat Ahmad dan Muslim)

Aisyah r.ha. menceritakan bahawa pada suatu malam Rasulullah s.a.w. keluar dari rumahnya (Aisyah), Aisyah berkata: "Aku merasa cemburu." tiba-tiba Baginda berpatah balik dan bertanya: "Wahai Aisyah apa sudah jadi, apakah engkau cemburu?" Aku berkata: "Bagaimana aku tidak cemburu orang yang seumpama engkau ya Rasulullah." Sabda Baginda: "Apakah engkau telah dikuasai oleh syaitan?" Aku bertanya: "Apakah aku ada syaitan?" Sabda Baginda: "Setiap insan ada syaitan, iaitu Qarin." Aku bertanya lagi: "Adakah engkau pun ada syaitan ya Rasulullah?" Jawab Baginda: "Ya, tetapi Allah membantuku sehingga Qarinku telah masuk Islam." (Riwayat Muslim)

Friday, October 22, 2010

Allah tahu apa yang Dia buat~


hurmm...

arini otw balik dari ofis...

aku duk sembang2 ngan anas...

tibe2 t'kuar ayat nih dari mulut die...


"ALLAH TAHU APA YANG DIA BUAT"


hoho..

aku sangat kagum ngan kamu~!!

yup...

aku terdiam...

terpikir...

sejenak.....

a'ah...

Allah maha mengetahui...



nape di ciptakan Adam dan Hawa...

bile dah di ciptakan Adam dan Hawa...

nape di ciptakan pulak pokok khuldi tu...

nape camtu...

nape tak camni....

nape camni...

nape x cenggitu....


wahhh~~

ya Allah...kamu memang sangat2 berkuasa~~!! ^_^

berikan kami petunjuk-Mu...

berikan kami hidayah-Mu...

terus berikan kami kasih-sayang-Mu...

sesungguhnya...

Kamulah yang maha mengetahui~~!!!!


Monday, October 4, 2010

oh pengapit~~!!!

oh Allah...
dalam tahun ni...
dah 2 kali aku jadi pengapit...
1st...
mase kawin muliadi (bulan 5 aritu)
sabtu baru-baru ni..
aku jd pengapit hazarol lak...
cam x caye jek aku bleh terjebak dalam bidang pengapit ni....
=,="





aku segan beb....
tah camne...
muliadi la ni...
bagi semangat baekkk punye...
terus aku terjebak....
fuhh....

ni pon...
shahril dah tempah aku...
bulan 12 ni die langsung....
oh~!!!!!

paling x boleh blah...
si khairul...
ngan anas pon boleh tempah aku awal-awal....
giler ah~!!!

soklan maut paling takut aku dengar mase jadi pengapit nih....
"MANE SATU PENGANTIN NI?"
oh...aku sgt segan mse tuh~!!!!!

then...
tumbul lagi satu soklan....
"X TAKOT KAWIN LAMBAT KE BEB?"
err....
terdiam aku jap....

"X TAKOT...JODOH DAH D TENTUKAN"
"KENGKAWAN PUNYE PASAL....AKU BLEH TOLONG"
tu ayat mati aku...
^_^


jadi...
tuk sape-sape berminat nak amik khidmat aku...
hubungi aku di 012-323****
hahahaha~~~
1 ari rm100....
pakaian wajib sediakan tuk aku~~
=P



Tuesday, September 28, 2010

pesanan roh kepada manusia~~


Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia. Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata : "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut".

Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu : "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh"

Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu :"Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh". Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.

Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan :"Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meninggalkan isteriku menjadi Balu. Maka janganlah kamu menyakitinya.Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian Menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya".

Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir. Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah, roh pula berpesan: "Wahai Kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku dan janganlah kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan aku".

"Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang aku telah aku kumpulkan untuk warisku dan sedikitpun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku. Adapun didunia, Allah menghisab aku, padahal kamu berasa senang dengan keduniaan. Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku".

Ada satu riwayat daripada Abi Qalabah mengenai mimpi beliau yang melihat kubur pecah. Lalu mayat-mayat itu keluar dari duduk di tepi kubur masing-masing. Bagaimanapun tidak seorang pun ada tanda-tanda memperolehi nur di muka mereka. Dalam mimpi itu, Abi Qalabah dapat melihat jirannya juga dalam keadaan yang sama. Lalu dia bertanya kepada mayat jirannya mengenai ketiadaan nur itu. Maka mayat itu menjawab: "Sesungguhnya bagi mereka yang memperolehi nur adalah kerana petunjuk drpd anak-anak dan teman-teman. Sebaliknya aku mempunyai anak-anak yang tidak soleh dan tidak pernah mendoakan aku&quot".

Setelah mendengar jawapan mayat itu, Abi Qalabah pun terjaga. Pada malam itu juga dia memanggil anak jirannya dan menceritakan apa yang dilihatnya dalam mimpi mengenai bapa mereka. Mendengar keadaan itu, anak-anak jiran itu berjanji di hadapan Abi Qalabah akan mendoa dan bersedekah untuk bapanya. Seterusnya tidak lama selepas itu, Abi Qalabah sekali lagi bermimpi melihat jirannya. Bagaimanapun kali ini jirannya sudah ada nur dimukanya dan kelihatan lebih terang daripada matahari.

Baginda Rasullullah S.A.W berkata: "Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu".

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi: "Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang di sebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada di sekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S. Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap di sebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang di sekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya".

Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata: "Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T." Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada AllahS.W.T.dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu.

Lalu Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain". Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu. Maka berkata tangan: "Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan".

Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini Kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu".


Apabila gagal malaikat maut,mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir".

Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah".

Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian AllahS.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu" Sebaik saja mendapat perintah AllahS.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah S.W.T. Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada AllahS.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.

Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A: "Roh itu menuju ketujuh tempat:-
1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5.Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.
7.Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin,mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat.

Telah bersabda Rasullullah S.A.W: "Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-
1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.

Sekian untuk ingatan kita bersama. Kalau rajin. Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.

Sumber: Foward E-mail

Sunday, September 26, 2010

sepetang sesama kawan~~


petang semalam (26 sept 2010)
aku ngan bff aku...
anas n mr adi...
lepak2 kat tepi laut selat melaka... (tenangkan jiwa kacau)
selepas kepenatan main bowling 2 frame~~


bila dah lepak...
xde keje...
so aku pon sinsing suar...
trus main air...
dan kuarkan hp aku yg de kamera 5mp ni =P
trus snap pic2 ni...
byk agi sbnrnye view2 yg best...
tp cam segan lak nak snap...
de org jala ikan...
ketam...
mmg sgt sronok petang tu~~!!



mr adi...
kamu sgt pndai berposing!!
x sengaja sy tersnap dis pic...
i like dis pic~~


then...
pas maghrib kat masjid selat uh...
kami ke umah mahani...
and...
de kek tuk anas~~!!!
happy birthday anas~~

semoga persahabatan berkekalan hingga ke akhir hayat~~
dan..
time kasih tuk cik mahani kerana menyediakan makanan tuk kami....
^_^

Saturday, September 25, 2010

pengalaman dan pembelajaran yang berterusan~~

its been so long x update blog nih...
sgt teringin nak update tp bz....
bz wat persediaan tuk konvensyen KIK zon selatan...



akhirnya..kitorg dpt tempat ke-3...
actually...cam x leh trime la..
maybe sbb tahun ni n9 jd tuan rumah..
so, diorg pon bleh dpt johan...
mmg sgt2 down...
then..i learn something from dis...


rezeki...
jodoh...
kematian....
cara kematian....
(lagi satu x ingat) =,="
5 perkara ni telah d tetapkan smenjak kita lum lahir agi...
jadi...aku cube tuk mententeramkan perasaan~~~




pastu g genting...
merehatkan minda dan fikiran...
cuaca sejuk yg sgt BEST!!
kabus!!
ckp de asap kat mulut!!hahaha~~
sume game aku layan...
sampai pning & nyaris muntah~~~




mase otw balik...
kami berbincang soal jodoh dan rezeki...
ayat paling pedas aku dpt...
"kau ni solat je 5 waktu...tp..soal jodoh kau xpercaya!!"
"kan ke 2 rukun iman...percaya pada qada' dan qadar!!"
hurm...
aku terdiam dan terus terpikir~~~~~



thanx guys n princess!!








Tuesday, September 14, 2010

syawal yang hadir~~




huhuhu~~~
syawal dah datang....
adeh....
pasni...xde solat terawih lagi...no exercise lg...no diet lg~~
huhuhu~~
oh lailatulqadar.....
bila kita kan bertemu~~~
cam aku jangke...
badan aku mmg akan naik punye sempena syawal yang mulia ni....
adeh T_T
so..get tready la cik faries...cik anas faizzzuan...
kita akan berperang ngan ngan nafsu & syaitan~~!!
hahahaha~~~




anyway...
syawal ni penuh bermakna...
(walaupon aku g masjid lambat) =,="
tp 2 bermakne aku bangun lambat beb....
biase la...dah balik kampung...
kne la berebut bilik air...
aku kuar2 je bilik air...
sume dah gi masjid....
huhuhu~~~
yang bestnyer....

bile 'bergayut' d tgh2 medan perang... ;P
g kbur bacekan yasin tuk arwah nenek (sgt syahdu)~~ sbb bace sorg2 (kes kne tinggal lg)~~
bagi duit raye kat spupu2 (tanpa sampul)~~~
d soal bertalu-talu~~ (bila nak kawen....??!! =,=" )
tercpai gak hajat nak pkai baju raya tema warne itam...weee~!!!
thanx 2 cik fira 4 ur butang!!! ^_^





SELAMAT HARI RAYA~~
MAAF ZAHIR BATIN~~~
ampunkan salah silap sy pada anda sume~~
halalkan makan minum sy~~~
^_^


Thursday, August 19, 2010

haishh~~!!!


de sorang kawan pmpuan aku ni...
dtg tanye aku sal pakwe die...
aku tau pakwe die mmg baik...
mmg aku kagum la ngan pakwe die ni...
aku knal gak ngan pakwe die...
antara kwn aku gak la...
baik...pndiam...caring gile babi~~
hurmm....


antara persoalannya kwn aku ni....
~aku rase pakwe aku de pmpuan lain la...
~aku jeles tau...
~rmai sgt peminat pmpuan die tu....
~ishh!!!

antara jawapan yg aku leh jwb.....
~ko syg die?
~die syg ko x?
~jeles 2 biase...
~tapi...ko de amik berat kat die?
~ko bleh lawan pminat2 pmpuan die?

die jwb & persoalkan aku balik....
~mst la syg!!!
~ermm...kdg2 aku msg...kdg2 aku biarkan je die...
~aku bz la!!

aku ckp....
~dah syg...
~kne la msg...wlaupon pndek....bz mne pon ko
~call la...tnjuk ko amik berat kat die...
~tunjuk ko lebih2 'minat' die banding ngan peminat die yg lain....
~tunjuk ko 'perlukan' die...

die ckp lak...
~hurmm...
~aku cube...
~tp...camne aku nak tau die syg aku?

aku senyum....
~aku lelaki...
~naluri....
~aku pon penah jd cam pakwe ko...
~TRUST ME!!!

die snyum sambil & mata berair....
~time kasih....
~aku cube beb~~~

so...aku rase aku dah jumpe jwpan yg lagi tepat tuk die...
=D

cinta perlukan pengorbanan!
cinta perlukan persefahaman.
cinta perlukan kesabaran.
cinta perlukan kerinduan.
cinta perlukan kecemburuan.
cinta perlukan ketoleransian.
cinta perlukan ketolakansuran!
cinta perlukan keserasian!
cinta perlukan penghormatan.
cinta perlukan kehangatan.
dan banyak lagi yang cinta perlukan.... (korang sendiri boleh tambah senaraikan)

dan, ada juga yang cinta tak perlukan....

cinta tak perlukan keegoan.
cinta tak perlukan kecurangan.
cinta tak perlukan hipokrit.
cinta tak perlukan kedinginan.
cinta tak perlukan pelajaran.
cinta tak perlukan mata....

kerana cinta itu buta!

PEACE~~!!

Tuesday, August 17, 2010

aku...kasyah...fahri....2



sblum ni aku cite pasal kasyah....
memang x d sangkal la...
rmai yang nak jd cam kasyah...
ensem....bergaya....
mane x nye...gaji loaded...
pkaian branded jek...
berlainan dgn fahri ni......

FAHRI
seorg pelajar bijak pandai dr Universiti Al-Azhar, Mesir (cita-cita aku mase kcik dulu)...
tp...miskin...dari indonesia....
aku kagum ngan kerajinan dia...
ingatan dia yg kuat...menghafaz al-quran...hadis....
dan pd pndangan aku...fahri ni pon ensem gak...
fahri pandai merancang jadual hidup dia....
memang teratur hidup dia...ketua dlm umah sewa...
dpt jd pelajar tok guru terkenal...
mase ni sorg penganut kristian orthodox, Maria dah mula mencintai dia...
tp...jodoh fahri dah d tetapkan tuk Aishah, gadis jerman-turki yg kaya raya....
kawin free...sume free...fahri cuma perlu belajar je....fuhh~~
dalam mse yg sama...Nurul, kwn fahri ni pon cintai fahri diam2....
sedang fahri ngan aishah enak melayari bahtera perkahwinan...
tiba2 fahri di penjarakan...
azabnya....ya Allah...aku pon terasa beb...
sebabnya????
die di tuduh merogol Noura...gadis yg pernah fahri & maria selamatkan 1 mase dulu...
dlm mse sume org perlukan maria sbg saksi...
maria dah jatuh sakit....sakit cinta kata doktor...
maria sgt terseksa bila dia dpt tau fahri dah kahwin...
berkat pertolongan sume pihak...
fahri dpt bebas kejap...tuk memulihkan maria...
tuk memulihkan maria...fahri terpaksa bernikah ngan maria...
atas kerelaan aishah...fahri & maria pon bernikah....
dan maria dpt sedar..tp..kejap...tuk jd saksi d mahkamah....
lepas sumenye selesai...fahri di bebaskan...
maria pon mnghembuskan nafas terakhir....

fuhh~~~
korang tgk...orang kalau dah baik...
sume orang syg... ^_^
aku pernah sembang ngan sorg kawan...
"i wish i can be like kasyah AND fahri~~!!"
she said....
"no need~~!!JUZ BE URSELF... LOVE URSELF...."
"IMPROVE WHATEVER KEKURANGAN DLM DIRI"
"BECOME A GOOD GOOD AND GOOOOODD KHALIFAH~~!!"
then...im juz realize....
love myself~~!!!
yeah~~!!!!
LOVE URSELF MOHD FARIES LATIF~~!!


=D

Sunday, August 15, 2010

aku...kasyah...fahri....


sape kasyah?
sape fahri?
well....
kasyah khairudin hero lagenda budak setan (LBS) ....
fahri abdillah hero ayat-ayat cinta (AAC) ....
pe kaitan diorang ngan aku??
lepas aku bace ketiga-tiga novel LBS ngan AAC...
aku sangat tertarik ngan watak diorg ni...
ye aku tau mustahil aku nak jadi cam diorg...
tp...
sedikit sebanyak....
aku cuba amik pe yang positif dari watak diorg...
dan aku cuba olah dan sebatikan dalam diri aku.. =D

KASYAH
kasyah ni boleh diibaratkan sebagai romeo melayu la....
aku memang suka cara ahadiat akashah mewujudkan watak kasyah ni...
seorg yang nakal mase sekolah...tp..cerdik dan aktif...
kurang kasih sayang menyebakan die jd nakal...
smpai la kehadiran watak AYU...
seluruh kehidupan kasyah ni berubah...
dari seorg ketua kelab anti perempuan...
terus jadi seorg yang romantik...(bukan jiwang ok?)
setianya kasyah pada cintanya membuatkan aku kagum...
walaupon ayu dah berkahwin dan bercerai...
walaupon ayu dah bertukar wajah menjadi amelia...
walaupon ayu amnesia (ilang ingatan akibat tekanan)...
walaupon dengan kehadiran KATERINA @ KATE...
walaupon kate dah mencintai kasyah...
dan kasyah mencintai kate...
namun...
cinta kasyah tetap utuh untuk ayu...
dan...ditakdirkan ayu & kasyah berkahwin gak...
tapi..ayu meninggal mase melahirkan ATHIRAH~~
hurmm...mase ni kawan aku dah menyedarkan aku...
x guna kalo aku ni nak mencintai orang cam ayu...
sebabnya....ayu dah menjanda...
ayu dah berubah wajah (walaupon makin cantik)
ayu dah amnesia...
baru la aku dpt kahwini ayu...
tp...
cari la orang cam kate....
tetap setia ngan romeo die....
setia ngan kasyah....
walaupon kasyah dah kahwin ngan ayu...
dan menduda....
tp...kate tetap ngan cinta pada kasyah....
hurmm...

~CINTAILAH ORANG YANG MENCINTAI KITA~

ni pengajaran yang aku dpt....
walaupon bermacam dugaan dan ujian....
kasyah tetap ngan cinta dia pada kate....
betapa agungnya cinta kasyah ni....

^_^


~to be continue

Thursday, August 12, 2010

aku..dia...dan jodoh~~



bila sebut pasal jodoh...
aku suka menghubungkaitkan 2 pernyataan ni....

"SESUNGGUHNYA ALLAH TAKKAN UBAH NASIB SESUATU KAUM MELAINKAN
KAUM ITU MENGUBAH NASIBNYA SENDIRI" (Ar-Ra'ad : 11)

&

"JODOH, AJAL MAUT DAN REZEKI SUME TELAH DI TETAPKAN TUK KITA"

so...aku ngan sesuka hati aku...
membelitkan pale otak aku n pale otak kawan-kawan aku...
hahaha...
pe kaitannya???
@
xde kaitan???
jadi...banyak gak opinion yg aku dpt....
ni la antaranya....

1. jodoh memang dah di tetapkan...tapi...kita sendiri kena la berusaha
untuk 'jodoh' kita tu...kalau setakat menunggu tanpa wat pe2...
haishh...payah la...bukan x de..ade...payah...dan...
bergantung pada nasib....

2.ajal memang dah di tetapkan...oleh itu..jangan la kita ni ngan suke2 hati...
gi kelar nadi..ngan harapan...ajal dah di tetapkan...adehh...
BENGONG...(aku yang kene...sebab bagi example ni) T_T
itu bunuh diri...dats y bunuh diri itu berdosa besar...~~MURTAD~~

3.rezeki pon camtu...memang telah d tetapkan rezeki tuk kita...
tapi adalah menjadi BONUS andai kita berusaha ngan lebih lagi... =D

4.setelah kita berusaha...berusaha...jangan lupa meletakkan tawakal kita
pada Allah...sebab..kita ni merancang je...Allah yang tentukan..
KUN FAYA KUN~!!

5.takdir Allah ada di hujung usaha manusia. Allah maha adil. Dia akan
memberikan sesuatu kepada umat-Nya sesuai dengan kadar
usaha & ikhtiharnya =D

6.sesorang dengan tujuan yang jelas akan membuat kemajuan walaupun
melalui jalan yang sulit.
sesorang yang tanpa tujuan tidak akan membuat
kemajuan walaupun ia berada di jalan yang lurus (Thomas Carlyle)


jadi...dari opinion2 di atas...pe yang dapat aku simpulkan...
pe yang kawan-kawan dah simpulkan kat pale hotak aku ni...
tak yah nak pening kepala pikir pasal jodoh ni...
kalau kita nak..usaha..xnak..sudah... =D


my words for today...
KEBAHAGIAAN DIRI KITA BUKAN DI TENTUKAN OLEH ORANG LAIN.
KEBAHAGIAAN KITA DI CORAKKAN OLEH KITA SENDIRI.
KALAU DAH JODOH MEMANG TAK KE MANA.
TAPI,TANPA USAHA TAK KE MANA LA KITA DAN JODOH~~


am i betterman~~~??

sepanjang aku berkaraoke ngan anas...aku suke bile die tujukan lagu ni tuk aku...
thanx dude~~!!
bagi aku...die nyanyi lagu ni lagi baik dari robbie william sendiri...
hurmm...x dapat aku ungkapkan...memang mendalam maksud lagu...
dan anas tujukan lagu ni tuk aku pada waktu yang tepat (mase tu)....
memwatkan tido malam aku x lena...mencari makna d sebalik lirik lagu ni...
bermuhasabah diri....sambil mendengar lagu ni berulang-ulang kali....
AM I BETTERMAN~~??? ~,~




Send someone to love me
I need to rest in arms
Keep me safe from harm
In pouring rain

Give me endless summer
Lord I fear the cold
Feel I'm getting old
Before my time

As my soul heals the shame
I will grow through this pain
Lord I'm doing all I can
To be a better man

Go easy on my conscience
'Cause it's not my fault
I know I've been taught
To take the blame

Rest assured my angels
Will catch my tears
Walk me out of here
I'm in pain

As my soul heals the shame
I will grow through this pain
Lord I'm doing all I can
To be a better man

Once you've found that lover
You're homeward bound
Love is all around
Love is all around

I know some have fallen
On stony ground
But Love is all around

Send someone to love me
I need to rest in arms
Keep me safe from harm
In pouring rain

Give me endless summer
Lord I fear the cold
Feel I'm getting old
Before my time

As my soul heals the shame
I will grow through this pain
Lord I'm doin' all I can
To be a better man

Tuesday, August 10, 2010

ogostos (ogos dalam bahasa arab) ~~



sedar x sedar..dah bulan ogos dah...kalo nak ikutkan..aku pling tggu bulan 8...bukan sebab birthday aku saje..tp...sebab bulan kemerdekaan...pastu..aku sndiri suke no.8 (bulat2 cam aku) :D
dan tanpa di sedari...ramadhan tahun ni jatuh dalam bulan 8..secara tepatnya..pada 11 ogos....
wahh..birthday aku..awal ramadhan..cuti...duduk umah...bosan... ~,~
hurmm....pagi-pagi bangun tengok seberapa ramai yang wish aku...hehehe..actually..x ramai pon..sebab aku x suke heboh2kan....even..kat fb aku pon aku x letak d.o.b aku...sape yang tau..ingat kat aku..terus je la wish...
dis morning...bangun sahur...pas sahur...tolong mama wat kueh raye...even...smpai skrg aku x tido lagi...aku nak cube wat camni la tiap2 ari...
orang cakap hidup ni x lame...so..bile lagi nak tingkatkan amal ibadah...orang cakap hidup lebih manis kalau kita sulamkan ngan amal ibadah...so..aku harap bulan ramadhan kali bawak pengertian besar dalam hidup aku...ngan kehadiran orang yang aku cinta sangat dari dulu sampai skrg...... ^_^
malam tadi...aku gi solat terawih..alhamdulillah...dapat la 8 rakaat + 2 witir....ngan keadaan aku yang selsema + mcm nak demam...dpat gak aku wat semayang terawih...then..de tazkirah sket...so..aku nak share pe yang aku dgr....


~nama saya SYA'BAN...sy ingin mengingatkan anda bahawa jiran sy iaitu RAMADHAN akan datang mengunjungi anda bersama isterinya iaitu REZEKI dan kedua2 anaknya iaitu SAHUR dan IFTAR..mreka akan ditemani oleh ketiga2 cucunya iaitu RAHMAT, BARAKAH dan KEAMPUNAN.mereka akan pulang slps 30 hari dengan menaiki psawat EID AIRLINES...hargai mereka dan anda akan mdpt barakah..INSYA'ALLAH~


pas aku dengar cite ni..aduh..meremang bulu roma aku...hurmm... ~,~

adeh..bosan gak duduk umah cuti2 ni...sunyi...birthday cam x birthday jek... T_T
pagi tadi kak wan dah call...wish birthday...siap tanye x g celebrate?
nak celebrate amende..pose...dah la cuti...hurm...xpe la...mesti de hikmah kan?? :D

my words 4 today....

~aku akan terus meningkat dewasa dan tua...aku akan menjadi semakin kuat dan tabah....aku akan belajar dan terus belajar...hidup ini bukan mudah...hidup ini perlukan pengorbanan...dan aku akan terus berkorban walaupun aku sendiri tak mampu tuk harunginya~ ^_^




Sunday, August 1, 2010

aku dan six pax~~



start 27 jun aritu...aku dah mula diet balik...exercise...workout....macam2 lagi la aku wat...
demi nak dapatkan badan cam diorg ni...
biase korg tgk wallpaper hp, org letak pic awek la...pic pakwe la..pic kartun la..
aku x..aku letak pic ronaldo ni..wat pembakar semangat aku...hahaha~~~
mmg berkesan la..tiap kali alu tgk hp aku..membara semangat aku beb...
so..ape yang dah & sedang aku wat???

1.wat research dalam internet about wat im gonna do...eat...
2.kawal makan...dats mean..aku suke makan...so...aku makan juz tuk merasa...then..bila lapar lagi, aku akan makan...sbb...badan perlukan makanan tuk jalankan proses metabolisme...lagi satu...aku dah mula amik berat apa yg aku makan sekarang nih...kurangkan lemak..lebihkan protein...
3.gym~~
4.jogging~~
5.training futball harder n harder....
6.tido cukup...
7. sit up 50 kali tiap kali lepas solat....
8. ~~~~~

well..skrg ni..walaupon aku x dpt lagi 6 pax ni...tp..aku dah dapat rasekan yang suar aku makin longgar... :D pasni..aku kne work more harder n harder...nak2 nanti ramadhan nak tiba..lagi la aku boleh capai impian aku nih~~
mudah-mudahan raya syawal nanti..aku dapat badan yang aku nak~~!!!
CHAIYOK3~~!!!!